
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 
presseetiske spørsmål. E-post: pfu@presse.no 
 

TV 2 brøt god presseskikk 
 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) konkluderte med at opplysningskontrollen sviktet da TV 2 
feilaktig konstaterte at en 37 år gammel mann fikk avslag på søknad om erstatning fra 
Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Redaksjonen hadde heller ikke dekning for 
påstanden om at ingen fra NPE hadde hatt kontakt med mannen. 
 
 
TV 2  publiserte i april 2023 en nettartikkel og TV-reportasje om en 37 år gammel mann som 
krevde erstatning for manglende oppfølging og behandling av hans ADHD-diagnose. 
 
Klager: 
Norsk pasientskadeerstatning (NPE) anførte at TV 2 ga en misvisende og ensidig fremstilling 
av saken. I introen og ingressen ble det uriktig hevdet at NPE avslo kravet om 
pasientskadeerstatning. Erstatningssøkeren hadde fått medhold og erstatning, men var uenig 
i størrelsen på erstatningsbeløpet.  
Videre fremholdt klager at det ble det fremsatt uriktige påstander om at NPEs saksbehandler 
hadde forsøkt å presse en sakkyndig til å endre sin vurdering i saken, og at NPE ikke hadde 
vært i kontakt med erstatningssøker. NPE avviste dette, og mente TV 2 også utelot relevante 
opplysninger som redaksjonen mottok i denne sammenhengen. Slik NPE så det, ble deres 
rett på samtidig imøtegåelse derfor heller ikke innfridd. 
 
Klager viste til at TV 2 endret ingressen da NPE tok kontakt, men at skaden allerede var 
skjedd gjennom at redaksjonen publiserte feil fakta i første omgang. 
 
Mediet: 
TV 2 erkjente svakheter i publiseringen etter kontakt med klager, og publiserte en 
presisering i nettartikkelen, samt en presisering og beklagelse i TV 2s nyhetssending. 
Redaksjonen påpekte likevel at erstatningssøker ikke fikk det de fleste oppfatter som 
erstatning i slike saker, altså menerstatning og/eller erstatning for tapte inntekter. 
Redaksjonen anførte at klager ikke har noe grunnlag for generelt å påstå at saken er skjevt 
dekket. Slik TV 2 ser det, har redaksjonen vist stor vilje til å komme klager i møte. Det er 
grunnleggende uenighet mellom erstatningssøkers advokat og NPE om formålet med 
saksbehandlers kontakt med den sakkyndige, fremholdt redaksjonen. 
 
Redaksjonen påpekte at det er faktisk korrekt at det ikke var direkte kontakt mellom 
erstatningssøker og NPE, men var enig i at det burde vært opplyst om kontakten med hans 
familie og deres advokat. 
 
 
PFUs vurdering: 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) minner om at det er pressens rett å informere om det som 
skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold, jf. Vær Varsom-plakatens (VVP) 1.4. 
Det var berettiget å sette et kritisk søkelys på omstendighetene rundt den 37 år gamle 
mannens situasjon. 
 
Sterk og udokumentert anklage 
PFU ser at anklagen om at saksbehandler presset den sakkyndige er en sterk beskyldning, jf. 



 
  Sak nr. 139/23 

2 

VVP 4.14, om samtidig imøtegåelse. 
Utvalget minner om at den samtidige imøtegåelsen ikke bare dreier seg om at den angrepne 
part får mulighet til å svare, redaksjonen må også ta hensyn til svarene i fremstillingen av 
saken. PFU skjønner at klager reagerte på gjengivelsen av NPEs svar på den sterke og 
udokumenterte påstanden fra advokaten om at NPE påvirket/presset den sakkyndige til å 
snu. I nettartikkelen ble klager sitert på at de tilbakeviser påstanden, og at saksbehandler tok 
kontakt for å få tilleggsopplysninger. I TV-reportasjen ble påstanden tilbakevist, og NPE ble 
sitert på at de ikke har noen egeninteresse i saken.  
 
I grenseland 
Selv om Norsk pasientskadeerstatning fikk anledning til å tilbakevise anklagen om press, 
mener utvalget at TV 2 kunne gjengitt mer av klagers svar. Publikum ville da blitt informert 
om at  NPE svarte at saksbehandler tok kontakt med den sakkyndige for å avklare 
skadeomfanget og hva som skyldtes svikt i behandlingen. Siden hovedanklagen om press ble 
imøtegått i de påklagede publiseringene, konkluderer utvalget likevel med at redaksjonen på 
dette punktet ikke har opptrådt i strid med VVP 4.14. 
 
Relevante opplysninger 
I denne saken var både VVP 4.4, om dekning for tittel og ingress og VVP 3.2, om 
faktakontroll, klaget inn. Opplysningskontrollen er etter utvalgets mening presseetisk mest 
relevant å vurdere i dette tilfellet. Den skal sørge for at det som publiseres blir korrekt, og at 
relevante fakta blir presentert for publikum. Svikter kontrollen, kan resultatet bli en ensidig 
og i verste fall feilaktig fremstilling av saken. Slik utvalget ser det, var det dette som skjedde 
i TV 2s publiseringer. Opplysningen om at den 37 år gamle mannen ble nektet erstatning, var 
uriktig. Videre ble den misvisende og ubalanserte fremstillingen forsterket av at TV 2 
opplyste at det aldri hadde vært kontakt mellom erstatningssøker og NPE, men unnlot å få 
frem at NPE hadde vært i kontakt med mannens advokat i klagebehandlingen, noe NPE 
anfører er vanlig praksis. 
 
Graverende feil 
PFU merker seg at TV 2 erkjenner at redaksjonen ikke ga et korrekt bilde av saken. 
Redaksjonen rettet og beklaget i rimelig tid etter at klager tok kontakt, både i nettartikkelen 
og i TV-reportasjen, jf. VVP 4.13. I dette tilfellet var feilene imidlertid så graverende at PFU 
konkluderer med at rettelsene ikke veier opp for det opprinnelig overtrampet. 
 
TV 2 har brutt god presseskikk på Vær Varsom-plakatens 3.2. 
 

 
 

Oslo, 27.september 2023 
 
 

Ellen Ophaug,  
Stein Bjøntegård, Gunnar Kagge, Nina Fjeldheim,  
Frode Hansen, Ingrid Rosendorf Joys og Asle Toje 

 

 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 139/23 

3 

FOR FREMFØRING I RELEVANT SENDETID: 

«Pressens Faglige Utvalg (PFU), som er klageorgan for norske medier, konkluderte med at 
TV 2 brøt god presseskikk i et nyhetsinnslag på TV 2-nyhetene om en 37 år gammel mann 
som krevde erstatning for manglende oppfølging og behandling av hans ADHD-diagnose. 
Utvalget mente at opplysningskontrollen, jf. Vær Varsom-plakatens 3.2, sviktet da TV 2 
feilaktig konstaterte at mannen fikk avslag på søknad om erstatning fra Norsk 
pasientskadeerstatning (NPE). Redaksjonen hadde heller ikke dekning for opplysningen om 
at det aldri hadde vært kontakt mellom erstatningssøker og NPE.» 
 
 
 
 
 

 

 

 


