Blodtrykksmedisinering – avslag

En mann fikk ved en feil for høye doser blodtrykksmedisin. Han mente at dette førte til skade på hjertet, og behov for pacemaker. Vi vurderte saken og han fikk ikke medhold.

Hjerteblokk og AV-blokk

Forstyrrelse i impulsoverføringen i hjertet kalles hjerteblokk. Den vanligste formen er AV-blokk, hvor passasjen av impulser mellom forkamre og hjertekamre er hemmet eller helt avbrutt.

Skriv ut Del 30. august 2018

Nynorsk versjon

Del artikkel på startsiden

En mann gikk fast på blodtrykksmedisinen Atacand. Ved en feil på apoteket fikk han utlevert Atacand Plus 16 mg, i stedet for 8 mg som han pleide å bruke.

En måned senere besvimte han. Dette gjentok seg to ganger til de påfølgende månedene. Han ble innlagt på sykehus etter den siste besvimelsen. Noen uker senere oppdaget han selv at han hadde fått utlevert Atacand i for høy dose, og han gikk da tilbake til den vanlige dosen.

Fem måneder senere fikk han nye anfall med besvimelser, og han ble på nytt innlagt på sykehuset. Der fikk han kortvarig hjertestans. Han fikk satt inn pacemaker på grunn av hjertelidelsen AV-blokk.

Vurderingen vår
En sakkyndig spesialist i indremedisin vurderte saken.

Vi mente at det mest sannsynlig ikke var sammenheng mellom overdoseringen med Atacand og at mannen ble syk med hjertestans, og at han måtte få satt inn pacemaker. Det er ikke dokumentert at overdosering med Atacand kan gi hjerteblokk.

I tillegg skjedde hjertestansen flere måneder etter at medisindosen var justert ned.

Mannen har ikke rett til erstatning.