NRK Puls felt i PFU

Les hele avgjørelsen til PFU

Skriv ut Del 25. mai 2012

Del artikkel på startsiden

Pressens Faglige Utvalg (PFU), som er klageorgan for norske medier, mener NRK Puls brøt god presseskikk i en reportasje om behandlingstiden i Norsk pasientskadeerstatning (NPE).

Det anser utvalget at NRK også gjorde i en nettartikkel om samme sak. PFU påpeker at NPE-direktørens utsagn i TV-innslaget kan tolkes som at det er en konkret pasienthistorie han kommenterer, mens han i realiteten uttaler seg generelt. Samtidig klandrer PFU redaksjonen for ikke å ha kontrollert pasientopplysningene som gis. Når det gjelder nettartikkelen, reagerer utvalget på at alvorlige påstander først ble korrigert etter tre måneder, og at NPE ikke kom samtidig til orde.