Over en milliard utbetalt i erstatninger til pasienter og pårørende

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) betalte 1014 millioner kroner i erstatninger til pasienter og pårørende i 2018. Det er en økning på 3,5 prosent fra 2017.

Rolf Gunnar Jørstad

Statistikk for 2018

Skriv ut Del 9. januar 2019

Nynorsk versjon

Del artikkel på startsiden

- Vi vet at det å rette opp økonomiske konsekvenser av pasientskaden og anerkjenne at pasienten har vært utsatt for feilbehandling, er viktig for å komme seg videre. Gjennom erstatningene vi utbetaler gjør vi nettopp det, sier direktør i NPE Rolf Gunnar Jørstad.

Jørstad understreker at de økte erstatningsutbetalingene ikke sier noe om kvaliteten på helsetjenestene: - Økningen i utbetalinger skyldes at vi har behandlet flere saker i 2018 enn i 2017.

Erstatningene dekker ulike typer tap

Dekning av inntektstap i forbindelse med pasientskaden utgjør 37 prosent av erstatningene NPE har utbetalt i 2018, og er den største delen av erstatningsutbetalingene.

Så følger dekning av utgifter og menerstatningen som andre store poster, på henholdsvis 29 og 21 prosent. Standarderstatning til barn og forsørgertap utgjør åtte og tre prosent av utbetalingene i 2018.

Mottatte saker

NPE mottok 5677 nye saker i 2018. Det er en liten nedgang på 2,3 prosent fra 2017. Nedgangen gjelder både offentlig og privat helsetjeneste.

Det er pasienten selv eller pårørende som søker erstatning hos NPE. Den største andelen saker gjelder ortopedisk behandling, etterfulgt av saker knytta til kreftsykdommer. 

Sjekk om du kan ha rett til erstatning

I høst lanserte NPE en digital tjeneste, der man kan svare på noen enkle spørsmål i et nettskjema og få en pekepinn på om man har krav på erstatning eller ikke.

– Det er viktig at de som mener de kan ha rett til erstatning, kontakter oss. Denne tjenesten kan gi en pekepinn om man kan ha rett til erstatning eller ikke. Jeg anbefaler de som tror de kan ha rett til erstatning å gå inn på npe.no og svare på spørsmålene i tjenesten vår, for å se om de burde sende inn et søknadsskjema til oss. Det er også mulig å ringe oss, vi har dyktige medarbeidere som kan svare på spørsmål om man burde søke erstatning, avslutter Jørstad.