Hvordan skriver du en uttalelse?

Det er viktig at behandlingsstedet vurderer behandlingen som er gitt. Vi hjelper deg med hvordan du skriver en uttalelse som innklaget behandlingssted.

Skriv ut Publisert: 22. oktober 2025

Noen ganger kan vi avgjøre saken basert på behandlingsstedets vurdering alene. Det kan også være den eneste anledningen behandlingsstedet har for å gi kommentarer til erstatningskravet. Et sammendrag av pasientens sykehistorie er ikke viktig i uttalelsen.

Slik skriver du uttalelsen

Vi ønsker at du sender oss uttalelsen elektronisk. Skjemaet har seks punkter som vi ber deg fylle ut:

  1. Gi en beskrivelse av hva pasienten ble utredet/behandlet for, og hvilken utredning/behandling som ble gitt. Oppgi diagnosekode og behandlingskode.
  2. Har pasienten fått en skade eller komplikasjon som følge av utredningen/behandlingen som han/hun klager på?
  3. Gi en faglig vurdering av behandlingen pasienten har fått. Har denne vært i tråd med god medisinsk praksis? Vurder diagnostiseringen, grunnlaget for behandlingen, utførelsen, oppfølgingen og informasjonen pasienten har fått.

    Ved infeksjon: Hvordan oppstod infeksjonen? Var det forhold ved pasienten som økte risikoen for infeksjon?

  4. Hvis behandlingen ikke var i tråd med god medisinsk praksis, hvilken betydning har det hatt for det videre forløpet og sluttresultatet? Beskriv betydningen av dette.
  5. Gi en vurdering av eventuell medisinsk invaliditet og om skaden er varig.
  6. Er det skrevet avviksmelding eller rapport om skaden? I så fall til hvem? Vi ber om en kopi av denne.

Når du svarer på spørsmålene, er det tre ting du må huske på.

  • I uttalelsen tar du utgangspunkt i informasjonen som var kjent om pasienten, og hva som var god medisinsk praksis, på behandlingstidspunktet.
  • Unngå inntrykk av etterpåklokskap i vurderingen ved bruk av begreper som retrospektivt, i ettertid m.m.
  • Bruk et lett forståelig norsk språk. Husk at erstatningssøker også skal lese og forstå uttalelsen.

Hva er en pasientskade/behandlingsskade?

Med pasientskade/behandlingsskade mener vi den fysiske og/eller psykiske skaden som har oppstått som følge av behandlingen, uavhengig av om skaden skyldes svikt ved behandlingen.

For å kunne si at det har skjedd en skade, må behandlingen ha gitt feil resultat eller en unødvendig komplikasjon for pasienten.

En tilstand som er nødvendig eller tilsiktet, på grunn av behandlingen, er ikke en pasient- eller behandlingskade. Et vanlig arr på magen etter et kirurgisk inngrep er for eksempel ikke en pasientskade.

Skjemaer for uttalelse

Vi har to forskjellige skjemaer for uttalelse: ett for pasientskade og ett for legemiddelsaker. Du kan velge mellom bokmål- eller nynorskversjon av skjemaene.