Klage på avgjørelser i NPE
Behandlingsstedene blir normalt bedt om å uttale seg underveis i saken, men kan ikke klage på det endelige vedtaket.
Vi er oppmerksomme på at mange opplever henvendelser fra oss som ubehagelige. Da er det viktig å huske på at det ikke er vår oppgave å fordele skyld, men å vurdere om vilkårene for erstatning er til stede i en skadesak.
Oppgaven vår er å utrede erstatningskrav fra pasienter på en nøytral måte. Vedtakene våre baserer seg i hovedsak på medisinske journaler og uttalelser fra pasienten, behandlingsstedet og eksterne og interne sakkyndige.
Kan behandlingsstedet klage på avgjørelser fra NPE?
Behandlingsstedet har ikke anledning til å klage på avgjørelser fattet av NPE. Men behandlingsstedet har gode muligheter for å fremme sitt syn før vi fatter vedtak, gjennom journaler og å kommentere pasientens uttalelser i søknadsskjemaet. Ofte vil de også bli bedt om å kommentere vurderingen fra medisinsk sakkyndig.
Derimot har pasienten anledning til å klage. Klagen rettes mot NPE. Hvis vi ikke finner grunn til å gjøre om vedtaket, sender vi klagen videre for behandling i Pasientskadenemnda (PSN). Helseklage er sekretariat for PSN og forbereder saken. Det er ikke anledning å bringe saken inn for domstolene før den er blitt behandlet av Pasientskadenemnda.
Hva er pasient- og brukerombudets rolle?
Mange pasienter tar kontakt med pasient- og brukerombudet før de sender erstatningskrav til NPE. I noen tilfeller får pasienten hjelp av pasient- og brukerombudet til å fylle ut søknadsskjemaet. I enkelte saker kan pasient- og brukerombudet, etter det er fattet vedtak, også komme med råd og veiledning i klageomgangen. Pasient- og brukerombudet kan hjelpe pasienten, men opptrer ikke som fullmektig.