Dette er viktig å vite ved en pasientskade

Her finner du informasjon om viktige forhold i vår saksbehandling av erstatningskrav ved pasientskade, og forhold som er relevante for deg som helsepersonell.

Small thumbnail from the picture of search result

Communication with the patient

Openness is the key word in any context associated with patient injuries. Our best advice to health care personnel is to be open with respect to what has happened.

Small thumbnail from the picture of search result

Opplysninger fra behandlingsstedet

Vi trenger relevante journalopplysninger fra behandlingsstedet som erstatningssøker klager på. Det har stor betydning for saksbehandlingstiden at dere oversender dette så raskt som mulig.

Small thumbnail from the picture of search result

When a patient incurs an injury

It is NPE’s job to provide an unbiased investigation into claims for compensation received from patients. We normally reach our decisions on the basis of medical records and statements submitted by the patient, the treatment provider and external...

Small thumbnail from the picture of search result

Kan helsepersonell bli saksøkt direkte?

Som hovedregel vil personer som får en behandlingsskade søke erstatning i NPE. I noen ytterst få tilfeller, ser vi at de saksøker helsepersonell direkte. Dette er det en viss åpning for i lovverket.